góry

01 gru 2014

wędrówka po Górach Izerskich – Sudety Zachodnie dzień 5

Wodospad Kamieńczyka

Tego dnia pożegnaliśmy Karkonosze bladym świtem, chmury nie opuszczały grani. W dół do Szklarskiej Poręby sprowadził nas szeroki wyłożony kamieniami trakt bardziej przystający samochodom niż piechurom. Dla obsługi schronisk wygoda dla turystów raczej przykra katorga zwłaszcza przy schodzeniu kolana dają o sobie znać.

Wędrówkę zaczęliśmy wcześnie bo i dystans był długi, całe niemalże Góry Izerskie do przejścia. Karkonosze rozstały się z nami jedną ze swych wodnych atrakcji – Wodospad Kamieńczyka, pod który udało nam się zawędrować jest najwyższym wodospadem w Polskich Sudetach, woda spada z wysokości 27 metrów. Na ścieżce w kanionie Kamieńczyka, która jest udostępniana w sposób zorganizowany przez Park Narodowy, należy nosić kaski ochronne, do wodospadu prowadzą metalowe schody oraz kładki. Warto skorzystać by stanąć u stóp wodospadu, a przy okazji ujrzeć siłę i wytrwałość z jaką woda przez wieki przebijała się przez litą skałę. W dalszą drogę szlak prowadzi przez Szklarską Porębę ku Górom Izerskim.

wodospad

Góry Izerskie

Góry Izerskie charakteryzują się łagodnym, niemalże płaskim krajobrazem wznosząc się ponad 1000 m n.p.m., porasta je sztucznie wprowadzona świerczyna. Widoków dostarcza jedynie wschodnia kulminacja tuż przy schronisku Wysoki Kamień, które na razie pełni funkcję bufetu. Docieramy do niego po stromym lecz niezbyt męczącym podejściu z miasta, towarzyszy nam słońce i liczni turyści. Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej, część środkowa i zachodnia gór to rozległe wypłaszczenia, które sprzyjają razem z wilgotnym i chłodnym klimatem rozwojowi torfowisk wysokich, przez które mieliśmy okazję wędrować. Pogoda była wymarzona na górską wędrówkę, słońce dalej raczyło nas swym towarzystwem. Najwyższym szczytem Gór Izerskich jest Wysoka Kopa 1 126 m n.p.m. do której nie prowadzi żaden szlak. Szczyt ten wieńczy naszą Koronę Sudetów, stąd też dzisiejszego dnia czujemy się dumni i usatysfakcjonowani, że udało nam się zrealizować tak piękny projekt, który przybliżył nam piękno Sudetów.

Wędrówka izerskimi szlakami troszkę się dłużyła, szlak prowadził głównie utwardzonymi drogami leśnymi. Wrócimy w te strony na pewno, by następnym razem spacerować wśród torfowisk w Rezerwacie Torfowiska Doliny Izery.

na szlaku

INFORMACJE PRAKTYCZNE

• wstęp do Karkonoskiego PN płatny 5 zł/dzień
  • wstęp do Wąwozu Kamieńczyka 5 zł/dzień, jeśli dobrze pamiętam wstęp od godziny 9:00, w Wąwozie obowiązkowe są kaski dostępne w kasie
  • do szczytu Wysoki Kamień 1 005 m n.p.m. prowadzi ze Szklarskiej Poręby szlak czerwony, szlakiem żółtym dostaniemy się pod szczyt z punktu widokowego Zakręt Śmierci przy drodze wojewódzkiej nr 358
  • w schronisku Wysoki Kamień czynny na razie jest tylko bufet
  • prawie pod sam szczyt Stóg Izerski 1 105 m n.p.m. z uzdrowiska Świeradów – Zdrój prowadzi czerwony szlak, można też wjechać kolejką