góry

20 lis 2014

na Głównym Szlaku Sudeckim – Sudety Zachodnie dzień 2

Główny Szlak Sudecki

Tegoroczny urlop zaplanowany został z myślą o zakończeniu zdobywania szczytów do Korony Sudetów oraz dłuższej wędrówki Głównym Szlakiem Sudeckim im. M. Orłowicza, który swoim dystansem 442 km powoduje iż nie przemierzymy go inaczej jak na raty, co zresztą już na niektórych jego odcinkach uczyniliśmy przy okazji wędrowania po Sudetach. Podziwiam wszystkich, którzy mają siłę, aby przejść Głównym Szlakiem Sudeckim za jednym razem. Osobną kwestią jest wolny czas i głównie z tego powodu możemy tego nie dokonać.

Pogoda nas nie rozpieszczała, od rana intensywnie padał deszcz, ale ponieważ zaplanowaliśmy do przejścia długą trasę, więc pełni werwy i uśmiechnięci (a ja dodatkowo ubrana w najlepszą przeciwdeszczową membranę, czyli płaszcz z folii), ruszyliśmy w drogę łącznikiem do czerwonego szlaku, który na odcinku od Przełęczy Karpnickiej do Karkonoskiego Parku Narodowego w obrębie Kotliny Jeleniogórskiej poprowadzony został drogami przez wioski, łąki i leśne ścieżki. Główną atrakcją tego etapu jest imponujący w założeniu swym rozmachem zespół Pałacowo – Parkowy w Bukowcu, który jest jednym z największych tego typu obiektów w Dolinie Pałaców i Ogrodów. Obszar ten po czasach zapomnienia przeżywa obecnie renesans, organizowane są liczne imprezy kulturalne; remonty i prace porządkowe pozwalają mieć nadzieję na ocalenie tego dziedzictwa kulturowego regionu. Poza tym czerwony szlak do samego Karpacza nie budzi większy emocji poza wysiłkiem fizycznym przy pokonywaniu kolejnych coraz stromszych wzniesień.

Nie zwlekając zbyt długo mijamy Karpacz by późno wieczorową porą stanąć u bram Karkonoskiego Parku Narodowego. Na tym odcinku szlak prowadzi wygodną leśną drogą, aż do schroniska Nad Łomniczką, które niestety pełni obecnie jedynie funkcje bufetu. Tuż przed zmrokiem wychodzimy ponad górną granicę lasu, od tej pory towarzyszyć nam będą rozbłyskające na niebie gwiazdy i ciemne skały kotła Łomniczki. Mijamy ostatnich turystów schodzących w dół, po skalnych stopniach podchodzimy do góry na Przełęcz Pod Śnieżką. Blaski nocnego nieba urozmaica nam świecące w oddali obserwatorium na szczycie Śnieżki oraz mieniące się światła Karpacza.

Dzień był długi i wyczerpujący, przekraczając próg schroniska Dom Śląski o 21:30 czujemy ulgę, że się udało. O tak późnej godzinie brak już wolnych pokoi, pozostaje nam zadowolić się łóżkiem będącym połączeniem dwóch stołów w jadalni. Dzień kończymy w miłym towarzystwie i przy dobrym czeskim trunku. Tego dnia ustanowiliśmy nasz rekord punktów GOT zdobytych podczas jednego dnia, aż 50! Dzisiejszy etap obfitował w różne wrażenia jedne godne powtórzenia inne nie.

na szlaku

INFORMACJE PRAKTYCZNE

• schronisko Dom Śląski oferuje „podłogę” dla turystów po wyczerpaniu miejsc noclegowych w pokojach w cenie 20 zł/osoby
  • przebieg trasy
  • dojście żółtym szlakiem ze schroniska PTTK Szwajcarka, następnie wędrówka czerwonym szlakiem (Główny Szlak Sudecki) przez Bukowiec, Głębock i Karpacz aż pod drzwi schroniska Dom Śląski to wyprawa na cały długi dzień