góry

22 lis 2014

Śnieżka zdobyta! – Sudety Zachodnie dzień 3

Śnieżka 1 602 m n.p.m.

Po całonocnej regeneracji i solidnym śniadaniu ruszyliśmy zdobywać najwyższy szczyt Karkonoszy – Śnieżkę, jest to ostatni szczyt z cyklu tych kosmicznych po zdobytych już szczytach Praděd oraz Ještěd.

Podejście pod sam szczyt nie jest męczące, atak szczytowy zaczęliśmy z Równi pod Śnieżką, pogoda nie była zachwycającą, mocno wiało, góry od samego rana oblepione były chmurami, tylko czasami pojawiały się widoki, ale najważniejsze że nie padał deszcz! Na szczycie można wejść do dawnego obserwatorium i odbić w notesie najlepszą pamiątkę – pieczątkę. Prócz obserwatorium na górze znajduje się najwyżej położona poczta w Czechach oraz kaplica.

wędrówka

Szczyt zdobyty, pora ruszać w dalszą drogę i tak po zejściu ze Śnieżki wróciliśmy na czerwony szlak. Wędrując odkryliśmy wspaniałe tereny do uprawiania narciarstwa biegowego, dlatego też liczymy że zima w tym roku będzie śnieżna i będziemy mogli tu przyjechać i testować nasze narty oraz szkolić umiejętności narciarskie. Szlak pomiędzy schroniskiem Dom Śląski a schroniskiem Odrodzenie jest bardzo łagodny, cały czas idziemy skrajem rozległej wierzchowiny pokrytej zaroślami kosodrzewiny, imponującymi torfowiskami i niewielkimi stawkami, w których przegląda się błękit nieba. Wierzchowina po stronie polskiej w kilku miejscach jest stromo podcięta działaniem lodowca, a strome zbocza budują ściany kotłów na dnie których znajdują się największe w Karkonoszach jeziora górskie zwane Małym Stawem i Wielkim Stawem. Szlak w tym miejscu pozwala cieszyć oczy niezapomnianymi widokami. Po drodze mijamy jedną z licznych w Karkonoszach wietrzeniowych form skalnych wznoszącą się na 12 metrów zwaną Słoneczniki. Szlak jest bardzo dobrze utrzymany, w miejscach blisko krawędzi ścieżka jest zabezpieczona.

Dziś sił zabrakło wcześniej niż to założyliśmy, więc postanawiamy na nocleg i regenerację pozostać w Schronisku PTTK Odrodzenie. W okolicy schroniska po czeskiej stronie znajduje się wypożyczalnia rowerów oraz kilka restauracji, w jednej z nich w deszczowe już popołudnie spędzamy czas przy naszym ulubionym chmielowym napoju. Podczas spaceru po okolicy odkrywamy ciekawą linię autobusową dojeżdżającą na samą Przełęcz Karkonoską, wiele linii autobusowych kursuje praktycznie przez całe Czeskie Karkonosze, a ich rozkład oraz schemat linii znajdziecie pod linkiem.

na szlaku

INFORMACJE PRAKTYCZNE

• wstęp do Karkonoskiego PN jest płatny 5 zł/dzień
  • link do strony internetowej schroniska Dom Śląski, schronisko zadbane, nic nie mogę powiedzieć o pokojach, bo ich nie widziałam, „podłoga” kosztuje 20 zł
  • link do schroniska PTTK Odrodzenie, schronisko zadbane, stołować można się po czeskiej stronie, ja polecam restaurację Erlebachova bouda
  • wyciąg na Kopę w obie strony to koszt 30 zł, kolejka czynna do godziny 16:00
  • dojść na Śnieżkę można czarnym lub czerwonym szlakiem z Rozdroża Łomnickiego, z wyciągu na szczyt prowadzi szlak czarny